کشف یک گیرنده در بافت چربی که در کنترل سطح قند خون نقش دارد

27ژوئیه 2021- محققان کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی، گیرنده ی پروتئین مهمی را در بافت چربی یافته اند که ممکن است در کنترل قند خون نقش داشته باشد و می تواند یک مسیر درمانی مهم برای مقابله با دیابت و چاقی باشد.

آنها کشف کردند که این گیرندهبه نام LRP1، به پروتئینی به نام APOA4 یا آپولیپوپروتئینA4 ، متصل می شود، که به جذب قند در سلولهای چربی کمک می کند و ترشح انسولین را نیز تحریک می کند. پیش از این، دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد این مکانیسم تنظیم کننده ی قند خون نداشتند، زیرا هیچ کس نمی دانست که پروتئینAPOA4 به چه گیرنده ای متصل می شود.

یافته های این تحقیق در مجلهScientific Reports ، از انتشاراتNature   به صورت آنلاین در دسترس است.

نویسنده ی اصلی این مطالعه، دکتر Jie Qu، دانشجوی فوق دکترا در بخش آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی این دانشگاه، می گوید: بسیاری از مطالعات بالینی نشان داده اند که APOA4 می تواند به عنوان نشانگر زیستی برای پیش دیابت در نظر گرفته شود و همچنین ارتباط آن را با بیماری عروق کرونر در بیماران کشف کرده اند. ما در حال تلاش برای درک مکانیسم هایی در سطح مولکولی هستیم که نقش آپولیپوپروتئینA4 در دیابت، چاقی و بیماری های قلبی عروقی را اعمال می کنند.

دکتر Qu و همکارانش با غیرفعال کردن گیرنده ی LRP1 در سلولهای چربی موش، دریافتند کهAPOA4  دیگر قادر به تحریک جذب قند توسط سلولها نیست. این نتایج حاکی از شواهد متقاعد کننده ای است که نشان می دهد این گیرنده، مسئول خواص APOA4 در کاهش قند خوناست.

پرفسورPatrick Tso ، استاد برجسته ی گروه آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: مدت هاست كه دانشمندان از اهمیتAPOA4 اطمینان داشته اند زیرا این ماده 3٪ پروتئین تولید شده توسط روده ی باریك را تشکیل می دهد و کمبود این پروتئین منجر به عدم تحمل گلوکز می شود، که یکی از ویژگی های برجسته ی پیش دیابت می باشد.

او افزود: این مقدار زیادی پروتئین است که توسط روده کوچک ساخته می شود. اگر بدانیم كه APOA4 چگونه باLRP1 تعامل دارد، می توانیم دارویی را طراحی کنیم كه شبیه قسمت خاصی از APOA4 باشد كه به LRP1 متصل می شود. این دارو ممکن است گزینه ای برای درمان این بیماری باشد. طی سالهای گذشته آزمایشگاه من بیش از 70 مقاله در مورد پروتئین مهم APOA4، منتشر کرده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-receptor-protein-adipose-tissue-role.html